22
JAN
Det är (v)insidan som räknas! Eller?
Att köpa ett nytt vin är som att gå på en första dejt. Första intrycket ger flaskan en chans från början, men det är först när du lär känna insidan som du kan avgöra om det blir en andra dejt eller inte.
Varför valde du just den flaskan?
Jag har frågat vänner, kollegor, bekanta och till och med haft en vinprovning med temat “etiketten bestämmer”, för att få en inblick i hur vi tänker när vi väljer vin. Ett av de vanligaste svaren är “det var en fin etikett”. Det är ju trots allt faktiskt så att det är utsidan som ger insidan en chans. Utan en snygg design av flaska och etikett hade vi förmodligen passerat förbi den där flaskan som nu har blivit en favorit. Och visst är det roligare att ge bort en flaska med fin etikett? Etiketten är dock så mycket mer än bara snygg design, den innehåller faktiskt mer information än vad man vid första anblick kanske anar.
Vad berättar egentligen etiketten?
Det finns en rad olika lagar som talar om vad som måste vara med på etiketten, och vad som inte får vara med på etiketten. Om vi idag fokuserar på vad som måste vara med är listan ganska kort: ursprungsland, en ansvarig för produktion, buteljering eller import, alkoholnivå, volym samt om vinet innehåller större mängd sulfiter än 10mg ska detta märkas ut på etiketten. Informationen om hur vinet smakar är därmed bristfällig.
Hur ska vi då kunna veta vilket vin vi ska köpa? Här kommer några tips!
- Be om hjälp! Vi som arbetar med vin lär oss “vinspråket”, etiketterna talar till oss. Genom att tyda etiketternas språk kan vi få en uppfattning om hur vinet kommer smaka.
-
Lär dig komma ihåg en druva eller ett område som du tycker om, då kan personalen på Systembolaget lotsa dig rätt i butik och restaurangpersonal kan servera dig ett vin i samma eller liknande stil.
-
Jag har sagt det förr, jag säger det igen, be om att bli serverad halvglas! Då kommer du kunna prova fler viner samma kväll och det är på så sätt lättare att bilda sig en uppfattning om vad just du har för favorit och samtidig få nya favoriter
-
Mötas på hälften
Producenterna arbetar hårt med att tillmötesgå publiken, hänga med i trender och få just sitt vin att sticka ut från mängden. Det finns bland annat en producent vid namn M. Chapoutier som producerar toppklassvin i Rhône, som har valt att även skriva brailleskrift (blindskrift) på sina etiketter. Samtidigt ställer producenterna skyhöga krav på oss konsumenter, vi ska både kunna läsa och tolka vinspråket. I det som vi i vinvärlden kallar för “Gamla Världen” (alltså Europa) avslöjas område, klassificering och ibland söthetsgrad samt årgång. Resten är upp till oss konsumenter att ha koll på. Det gäller att ha kunskap om att till exempel vita viner från Sancerre alltid är producerade på Sauvignon Blanc, att all Chablis alltid består av 100% Chardonnay, och att en Rioja som är märkt med “Reserva” är lagrad i minst tre år varav ett år på fat och de resterande två åren på flaska. Men är det så himla noga då? Att ha koll på alla detaljer? Nja, kanske inte, men genom att behärska vinspråket kan vi lära oss tolka etiketter och på så sätt få en uppfattning om vad den jästa druvmusten smakar. Våga prova nytt, men var beredd på att utsidan inte alltid speglar (v)insidan.
"Första intrycket ger flaskan en chans från början, men det är först när du lär känna insidan som du kan avgöra om det blir en andra dejt eller inte."
@SommAmanda TIPSAR!
Amanda tipsar om riktigt gott vin med minst lika bra design